Geplaatst op 1-6-2010 om 01:12
Nou moet ik eerlijkgezegd bekennen dat ik het topic niet helemaal gelezen heb, maar ik ga toch een reactie schrijven.
Ik ben pertinent tegen de doodstraf. Gewoon puur omdat deze straf niet afbreekbaar of terugdraaibaar is.
Daar komt bij dat sommige psychopaten een biologische oorzaak hebben voor hun gedrag.
Dit is nu nog niet op te lossen, maar later misschien wel?
In mijn ogen is het gewoon ronduit beestachtig om die mensen nu af te maken "omdat wij niet weten hoe we ermee om moeten gaan".
Sluit criminelen dan maar voor de rest van hun leven op. Ik zit er namelijk totaal niet mee om iemand iets af te nemen dat hij of zij heeft misbruikt. In dit geval dus de persoonlijke vrijheid.
Daarnaast zit ik heel erg met het feit dat een ander mens uiteindelijk de beslissing neemt om iemand dood te maken en dat het ook een ander mens is die "de knop omzet". In mijn ogen ben je dan eigenlijk ook een (gelegaliseerde) moordenaar.
Tuurlijk.....
Ik zal gelijk toegeven dat er soms ook wel criminelen en/of mensen zijn die ik liever van de aardbodem zie verdwijnen, maar er zit voor mij een gapend gat tussen de gedachte en de daadwerkelijke uitvoering.
Zelfverdediging, hm....
Als daar de aanvaller het loodje bij legt is het geen moord, maar wel doodslag. Een moord is in koele bloede uitgedacht en een doodslag is meestal iets dat spontaan gebeurd door een inschattingsfout. Daar mag best een verschil in worden gemaakt vind ik.
Maar volgens deze definitie valt het uitvoeren van het doodsvonnis dus ook onder een moord.
Ik wil nogmaal benadrukken dat ik zelf erg zit met de uitvoering en de onmogelijke omkeerbaarheid hiervan.
Als wetenschapper zeg ik zelfs: "Bestudeer dit soort gevallen alstublieft! en voorkom hiermee toekomstige gevallen!"