Geplaatst op 21-3-2010 om 21:10
Quote van Bad-Religion:
Je beseft hoop ik wel dat de enige deeltjes die theoretisch sneller zijn als het licht en dus kunnen tijdreizen tachyonen zijn en in de beschrijvende formule daarvoor het imaginaire getal wortel -1 zit?
Het zijn niet alleen de tachyonen die sneller kunnen zijn dan het licht. Het zijn wel de enige deeltjes die in natuurlijk voorkomen sneller zijn dan het licht.
Een imaginair getal is om te zetten naar een reëel getal. Imaginaire getallen zijn er namelijk gewoon om makkelijk te kunnen rekenen. Omrekenen is redelijk goed te doen, maar de formules eromheen worden gewoon veel ingewikkelder.
Quote van Bad-Religion:
En als je zegt dat ik er grof naast zit, dan daag ik je bij deze uit met artikelen te komen afkomstig uit een peer reviewed natuurwetenschappelijk tijdschrift die dit effectief tegen kunnen spreken en niet op t niveau van de speldeprikjes, maar echt substantieele onderzoeksdata. (Ik heb dit voorbeeld enkel gebruikt vanwege de bekendheid ervan, ik erken dat er oneffenheden in zitten maar deze rechtvaardigen de scepsis in de huidige vorm niet).
Oké, hier komt mijn uitleg:
Zaken als klimaatverandering (op basis van CH4 en CO2) twijfel ik zeer ernstig aan.
Dat er effecten zijn is duidelijk, maar persoonlijk betwijfel ik dat 26,4 Gt op 700Gt CO2 op jaarbasis in onze atmosfeer (Bron: New Scientist) een significant effect heeft. Het is namelijk maar 3% van het totaal! Maar een vulkaan of een bel in de bodem van de oceaan slaat ook zo 0,5 Gt de lucht in.
(Het artikel zelf zegt overigens dat het gigantisch en heel erg is.)
Daarnaast heb ik ook wat rond zitten spitten in de East Anglia mails
http://www.eastangliaemails.com/ en krab ik mijzelf heel erg achter de oren over de manier waarop daar "wetenschap" uitgevoerd is. Het feit dat zij de enige universiteit waren die er echt iets over te zeggen hadden zegt voor mij al genoeg. Het was het onderzoek van maar 40 mensen en een paar studenten!
Dat neemt niet weg dat de wetenschappers aan zien komen dat de manier van leven die wij nu hebben, gewoon
NIET vol te houden is. Het mooie aan CO2 is dan dat (bijna) alle energiebronnen die wij nu gebruiken CO2 produceren. Maak van CO2 een boosdoener en we moeten wel over op groene vormen van energie.
Ik ben overigens een groot voorstander van groene energie, maar dan niet met CO2 opslag en biobrandstoffen, want dat is net zo'n onzin als de CO2 belastingen die men nu bedacht heeft! Biobrandstoffen zijn zelfs een misdaad tegen de menselijkheid in mijn ogen, omdat je meer energie kwijt bent bij het kweken van de gewassen dan de hoeveelheid energie die je er uit kan halen. Daarnaast zitten we nu al met een voedselschaarste op de wereld, landbouwgrond die mensen kan voeden gebruiken voor brandstof is gewoon ronduit onethisch.
De wetenschappers zeggen tegen de media echter allemaal dat het een probleem is, omdat zij
WEL inzien dat er
GEEN nieuwe technologie gaat komen die ons gaat redden. Dus moeten we nu handelen en roeien met de riemen die we hebben, maar dat begrip kan je er blijkbaar alleen maar inrammen met het idee van totale verdoemenis in het achterhoofd bij de luisteraars.
Echter komt er door dit soort verhalen veel geld los dat we kunnen gebruiken om de bestaande technologieën verfijnen, toe te passen en misschien iets nieuws te ontwikkelen dat een bijdrage kan leveren, maar we kunnen dit keer niet rekeken op een uitvinding die de wereld zal redden.
Omdat we van deze gedachte dit keer niet uit kunnen, mogen en moeten gaan, krijg je de horrorverhalen en één gemeenschappelijke vijand. Mensen zien namelijk nooit de gevaren voor zichzelf, tenzij deze gevaren redelijk acuut zijn. De wetenschappers zien echter dat er over 30 jaar een aantal gevaren op ons pad liggen, maar de rest van de mensheid denkt: "Wie dan leeft, wie dan maalt. Ik maak het toch niet meer mee."
Het is voor de generatie die nu aan de macht is dus vooral een trend en een geldkwestie, maar het is dus een dreiging voor onze generatie. Wetenschappers hebben nu eindelijk eens begrepen hoe ze dat bij het grote publiek naar binnen moeten rammen, maar het gebruikte verhaal is gigantisch uit de hand gelopen.
Na mijn vete, weer even on-topic en terug naar de deeltjesfysica, anders ga ik dit topic splitsen. Iedereen die voor splitsen is, mag mij een privébericht sturen.