Geplaatst op 25-9-2009 om 12:15
Quote van neminem:
Okee. Het is ook al weer even geleden dat we elkaar daarover gesproken hebben
Ik vind dit een heldere toelichting. Dan ga ik over op een zijspoor als je het niet erg vindt: ik heb begrepen dat de UU een systeem hanteert met vaste "time-slots" voor vakken, dus dat een vak op een aantal vaste plaatsen (in een week? dat heb ik niet zo goed begrepen) ingeroosterd kan worden, zeg drie of vier. Hoe werkt dat dan samen met het volgen van twee studies tegelijk? Ik ben erin geïnteresseerd omdat ik het er met een aantal mensen op de UvA over heb, waar we niet een dergelijk systeem gebruiken.
Het systeem van de timeslots is eigenlijk heel erg simpel als je het door hebt.
Dit plaatje geeft het rooster aan:
- Er zijn vier tijdsloten A, B, C en D waarin de week verdeelt is.
- Een vak mag alleen maar in het tijdslot met dezelfde letter gegeven worden. (Je kan de letter vinden in de studiegids)
- Een vak loopt altijd 1 blok (2 tot 3 maanden)
- De dagen in de week zijn verdeelt in 3 dagdelen. (Ochtend, middag en avond)
- Het getal achter de letter geeft het nummer van het tijdslot in de week aan en een * geeft een avond aan. (Soms is dit handig, maar 9 van de 10 keer kijk je er niet naar)
Als een vak dus gegeven word in tijdslot C heb je dus op maandagmiddag, woensdagmiddag en donderdagochtend een College en/of werkcollege.
Als er C* staat is het dus een avondcollege.
- De roostering van het vak zelf is verder vrij aan de docent en/of faculteit, zolang het maar binnen dat tijdslot valt.
Aangezien je aan de UU standaard maar twee vakken volgt houd je dus twee tijdsloten over. Ieder vak staat voor 7,5 ECTS dus heb je de tijd vaak al vol zitten.
Stel dat je nu toch nog meer vakken wilt volgen kan dat dus op de overgebleven twee tijdssloten.
Doordat dit systeem over de gehele universiteit gebruikt word kan je dus zo vakken aanstrepen die je wel en niet tegelijk kan volgen en dus ook voor je gehele studie je eigen rooster al bepalen.
Zoals jullie ook zien zijn er tijdssloten voor vakken met veel contacturen (C en D) en tijdssloten voor vakken met minder contacturen (A en B).
- Omdat in de praktijk vaak niet alles helemaal 100% past zijn er ook vakken die een mengeling van tijdssloten hebben. (bijvoorbeeld A1 en B2)
Dit zijn echter de vakken die door maar een handjevol studenten (minder dan 40) worden gevolgd.
Lijkt me duidelijk zo?
Als je verder nog vragen hebt roep maar....