Geplaatst op 18-7-2007 om 11:48
Een woordenboek voegt wel wat toe aan de discussie. Het verscherpt de nuance, het verscherpt het woordgebruik.
spe?cu?la?tie (de ~ (v.), ~s)
1 het als re?el aannemen van mogelijkheden
2 [hand.] riskante transactie, waarbij men bij zich voordoende prijsstijging of prijsdaling kans op veel winst, maar ook op een groot verlies heeft
3 [fil.] bespiegeling die uitgaat boven het feitelijk of logisch bewijsbare => giswerk
In het licht van punt 3 gezien, denk ik niet dat de meeste wetenschappers hun theorieen speculaties willen noemen, of wel soms?
Zelfs over dingen, waar de wetenschap nu het nu redelijk eens is, is vroeger alle kanten op gespeculeerd. Dus het is geenszins zo, dat als over een bepaald onderwerp gespeculeerd wordt, je mag aannemen dat we al bijna de waarheid in pacht hebben.
Verder over methode:
Stel, ik gebruik een methode om tot een compromis tussen twee mensen te komen. Ik definieer het doel , namelijk het compromis. Maar HOE het compromis eruit ziet, definieer ik niet. Het kan zijn dat de ene persoon veel moet toegeven en de ander niet, of andersom. Ik doe geen uitspraken HOE het compromis eruitziet. Dat is essentieel. Ik definieer dus NIET hoe het doel eruitziet.
Het probleem met jouw pindakaas-argumentatie is het volgende:
Je maakt de aanname dat als we er genoeg geld in stoppen, we op een gegeven moment wel achter de waarheid komen. Dit is echter een slecht gefundeerde aanname. Op deze manier kan elke speculatie gerechtvaardigd worden, 'als we er maar genoeg geld in zouden steken'. Je zou met een dergelijke redenering bijvoorbeeld makkelijk kunnen zeggen, dat er buitenaards leven is. Dat zouden we wel vinden 'als er we er maar genoeg geld in steken'.
Het lijkt mij logischer om te kijken naar hetgeen er nu is, wat de huidige realiteit is. Ik wil daarin niet star zijn: als ooit geluk wetenschappelijk doorgrond kan worden, zal ik dat alleen maar toejuichen. Ik ben geen hardcore-aanhanger. Ik wil juist nuchter kijken naar wat we nu weten.
En op dit moment weten we het gewoon niet.
Ik begrijp je wel, de meeste wetenschappers hebben zoiets van, het is allemaal wetenschappelijk te verklaren. En dat is misschien ook wel zo, misschien, ooit. Maar op dit moment heb ik daar weinig aan of wel?
Dat is het grote probleem wat ik heb met je verhaal, wat een gevolg is van die aanname. Je postuleert dat de mens een set variabelen is. Als je dat eenmaal gepostuleerd heb, zeg je ja dan weten we wat geluk is. Het grote probleem is dat IK daar NU niets aan heb, want de logische vraag is dan natuurlijk:
Wat zijn dan die variabelen?
Ik zal hem maar meteen beantwoorden, omdat je blijkbaar geirriteerd raakt van vragen.
Die variabelen kennen we niet. Die zijn er in het algemeen ook niet. Dat is ook vrij logisch. De meeste mensen kunnen ZELF niet eens uitleggen, waarom ze pindakaas lekker vinden.
Waarom? Omdat een gevoel of ervaring iets fundamenteel anders is dan een gedachte. Je kan een gevoel of ervaring wel proberen uit te leggen, maar om het ECHT te begrijpen, moet je het zelf voelen. Hoe leg je aan een dove uit, waarom de muziek zo mooi is?
Dat gevoel kan je als doel nemen, maar hoe het voelt, kan alleen JIJ voelen en niemand anders.