Geplaatst op 19-1-2006 om 11:29
Het is natuurlijk maar
hoe je het definieert, de ??n noemt het 'Iets', de andere 'God', de andere 'Energie', de andere 'Matrix', en nog anderen noemen het normbesef. Ik denk dat ik de matrix definieer als het normbesef. Fundamenteel is het normbesef de 'hogere macht' die de mens stuurt in zijn handelen. Deze matrix is door de mens, onbewust, in het leven geroepen en zal met enige moeite ook gemuteerd of uitgedreven kunnen worden.
Het normbesef zet
een groot percentage van de bevolking aan tot handelen in een bepaalde richting. Op die manier wil het niet zeggen dat de mens geen invloed heeft op zijn leven, maar zijn leven laat bepalen door een rationele creatie die hem onbewust leidt. Over het algemeen mag je stellen dat veel mensen handelen vanuit hetzelfde normbesef door de normen en waarden die ze hebben meegekregen uit hun milieu. In ??n samenlevingsvorm kunnen een aantal variaties zijn op deze normen, maar over het algemeen vertonen ze veel overeenkomsten.
Binnen een samenlevingsvorm of maatschappij kun je dus spreken van een
universeel normbesef, gebaseerd op de algemeen geldende normen binnen die maatschapij; de matrix dus. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we dus allemaal dezelfde toekomst hebben, maar het wil wel zeggen dat we allemaal handelen vanuit dat universeel normbesef. Afhankelijk van de moeilijkheden of mogelijkheden die je dan tegenkomt op je levensweg, vorm je je eigen toekomst, maar vanuit hetzelfde motief als je medemens.
Dat er dus zoiets bestaat als de matrix mag met alle zekerheid gesteld worden, maar het blijft een subjectief gegeven. Als je het definieert als een hogere macht, het lot ofzo, is het ook weer een manier om de verantwoordelijkheid voor eventuele foutieve keuzes te ontlopen. Ik opteer daarom ook voor een
verantwoordelijke en veranderlijke interpretatie van het gegeven matrix. Iets wat ons leidt, maar niet beheerst.
Zo behoud je het meest zuiver je
eigen verantwoordelijkheid voor de keuzes die je in je leven maakt. Als je stelt dat je toekomst bepaald wordt door een kracht waarop je zelf geen invloed uit kan oefenen, dan denk ik dat je vooral vreest om verkeerd terecht te komen en zo min mogelijk wilt inzien dat je wel degelijk je eigen leven vorm kunt geven.
@DrieNulZeven en Desiderius: ik denk, Desiderius kennende, dat hij zich eerder heeft laten inspireren door de 'Wereld van Sofie' dan door de 'The Matrix', maar corrigeer me als ik er naast zit.